Co se mění od 1. ledna 2022

Od 1. ledna 2022 bude pro všechny provozovatele webů a eshopů povinné implementovat Opt-in řešení do webových prezentací a obchodů. Je tedy třeba se na tuto změnu připravit. V technickém řešení je to v podstatě malá změna v kódu. Ovšem v řeči marketingu a analytiky si budete muset stanovit nové cíle a hlavně nový systém, jakým budete reklamy vyhodnocovat a přidělovat jim rozpočty. S tímto vám pomůže profesionální agentura.

Režim opt-in podle zákona a získávání souhlasu

Režim opt-in se použije vždy, když kontakt není získán v souvislosti s prodejem zboží či služby. Dále je nutné režim opt-in použít v případech, kdy chce prodejce propagovat jiný druh zboží či služeb, než který zákazník koupil, nebo pokud se obchodní sdělení má týkat jiné společnosti.

Pokud se uplatní režim opt-in, je potřebný předchozí souhlas se zasláním obchodních sdělení. Zákon již (oproti stavu před 1. 8. 2006) nestanoví, že souhlas musí být „prokazatelný“ či „výslovný“. Podle našeho názoru však souhlas uvedený pouze přijetím obchodních podmínek nemusí být dostatečný. Za právně bezpečnější způsob považujeme „zaškrtávátko“ (checkbox), na kterém zákazník při zadávání kontaktních údajů výslovně uvede, že se zasíláním obchodních sdělení souhlasí.

Řada webových stránek (zejména zahraničních, ale už i některé české) se snaží získat e-mailovou adresu (případně i další kontaktní údaje) co největšího počtu návštěvníků webových stránek a nečekat až na případné vyplnění registračního formuláře či objednávky zboží. Při návštěvě tohoto typu stránek čeká návštěvníka výrazné vyskakovací okno s nadpisem typu „Nenechte si ujít poslední novinky“ a s prostorem pro vyplnění e-mailové adresy. Tento postup může fungovat, ať již z toho důvodu, že návštěvník má o newslettery a další sdělení skutečně zájem, nebo jej pouze obtěžuje neustále okno zavírat, a proto jej raději vyplní.

Na tomto postupu není v zásadě nic chybného, je však nutné dbát na to, aby byl každý e-mailový kontakt získán v souladu se zákonem pro ochranu osobních údajů, tedy zejména aby byl návštěvník poučen o svých právech v souvislosti se zpracováním osobních údajů. Toto poučení by mohlo být obsaženo přímo v okně, praktičtější je vzhledem k rozsahu nutného poučení aktivní odkaz na zásady ochrany osobních údajů, které by každý web měl mít (ať již samostatně nebo jako součást podmínek užití).

Zasílání obchodních sdělení v rozporu se zákonem je správním deliktem, za který hrozí pokuta až 10 milionů Kč.